گردشگری و سرمایه گذاری سبز” به عنوان شعار سال ۲۰۲۳ انتخاب شد و به طور خلاصه، سرمایه گذاری سبز در گردشگری بر روی سه محور کلیدی سرمایه گذاری مردم محور(سرمایه‌گذاری در آموزش و ارتقای مهارت‌ها)، زمین محور(سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تاسیسات سبز و کاهش روند تغییرات اقلیمی) و شکوفایی و نوآوری (سرمایه‌گذاری در نوآوری، فناوری […]

گردشگری و سرمایه گذاری سبز” به عنوان شعار سال ۲۰۲۳ انتخاب شد و به طور خلاصه، سرمایه گذاری سبز در گردشگری بر روی سه محور کلیدی سرمایه گذاری مردم محور(سرمایه‌گذاری در آموزش و ارتقای مهارت‌ها)، زمین محور(سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تاسیسات سبز و کاهش روند تغییرات اقلیمی) و شکوفایی و نوآوری (سرمایه‌گذاری در نوآوری، فناوری و کارآفرینی) تأکید می‌کند. ترکیب دو واژه سرمایه گذاری و سبز که هر یک طبق روال چندین سال گذشته به نوعی بر گردشگری پایدار تاکید دارند، نشان از آن دارد که منطق و جریان تفکر گردشگری پایدار، همچنان قدرتمندترین نگاه جهانی به گردشگری است.

اما تاکید سه گانه سرمایه گذاری سبز که نشان از تلاش برای آینده ای سبز دارد، بخشی از نگاه ما را به سوی کودکان سوق می دهد. بی شک کودکان امروز، گردشگران فردا هستند. اما این گردشگران چه دیدگاه و نگرشی نسبت به گردشگری پایدار، محیط زیست و میراث فرهنگی خواهند داشت؟

توانمندسازی کودکان با هدف ترویج اهداف توسعه پایدار گردشگری که می تواند از طریق آموزش، مهارت آموزی و به شکل کلی در خارج از فضای خانواده رخ دهد، موضوعی با اهمیت است که تصادفا به شدت هم مغفول مانده است. در شهری مثل همدان که لقب “شهر دوستدار کودک” را یدک می کشد و می تواند گام های موثر و بزرگی را در عین سودآوری و اشتغال زایی در شهر به منظور توانمندسازی کودکان بردارد، زمینه سازی برای اجرای فعالیت های مهمی از جمله ایجاد فضاهای دوستدار کودک، فرهنگسراهای “فعال” مختص کودک، توسعه آموزش های توام با بازی و تفریح، ارتقا مهارت های رفتار در طبیعت، رفتار با میراث فرهنگی، تورهای تخصصی کودک و … که می تواند با سرمایه گذاری سبز ذهن کودک امروز را توانمند و آماده سازد، ضرورتی غیرقابل انکار است. نباید فراموش کرد کودکان بخش مهمی از تصمیمات سفر خانواده ها را شکل می دهند و در تصمیم ها بیش از گذشته نقش آفرینی می کنند.

بنابراین اگر مجدد به هر سه بخش مورد نظر سرمایه گذاری سبز در شعار روز جهانی امسال دقت کنیم و در میان مفاهیم آن، یک “کودک” اضافه نماییم، یقینا به نقش موثر کودکان در آینده و ضرورت سرمایه گذاری سبز برای آنان اذعان خواهیم داشت.

  • نویسنده : ساره پورجهان٫دانشجوی دکترای گردشگری
  • منبع خبر : عرصه اقتصاد